Luontoselostaja

Ympäristön havainnointi on kuin urheilun selostamista. Nimeämme jonkun vartiomme jäsenistä selostajaksi, joka saa mukaansa puhelimen ja lähtee lähiympäristöön. Löydettyään sopivan paikan hän soittaa vartiolleen ja kaiutinominaisuus laitetaan päälle. Selostajan tehtävänä on kertoa kaksi minuuttia ympäristössä tapahtuvista asioista puhelimen toisessa päässä olevalle muulle ryhmälle. Vartionjohtaja toimii kellottajana. Havainnoija voi kertoa esimerkiksi viisi asiaa ihmisistä ja viisi ympäristöstä (esim. äänet, hajut, tunnelma). Kun kaksi minuuttia on kulunut, selostaja palaa takaisin ja tehtävä puretaan miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Missä selostaja oli? Millaisia asioita ryhmä sai selostajan havaintojen perusteella selville? Mikä jäi epäselväksi? Millaisiin asioihin selostaja oli kiinnittänyt huomionsa?

Lähde: Uteliaammin, rohkeammin, hauskemmin! (Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus)

Palautekeskustelu johtamisharjoittelusta

Samoaja saa palautetta johtamistaidoistaan johtamisharjoittelun aikana ryhmän aikuiselta johtajalta. Ohjaava aikuinen antaa palautetta jokaisen johtamiskerran jälkeen. Kun samoajan puolen vuoden johtamisharjoittelu on ohi, saa samoaja vielä kokonaispalautteen aikuiselta toiminnastaan ja kehittymisestään. On ryhmän aikuisen johtajan tehtävä huolehtia, että palaute tulee annettua ja että se on asiallista. Vaikka johtamistehtävä toteutettaisiin pareittain,

annetaan silti palaute kummallekin samoajalle yksin. Samoaja opettelee erittelemään ja nimeämään kurssilla oppimiaan taitoja ja siten kertomaan osaamisestaan esimerkiksi työhaastattelussa tai opinnoissa.

Palautekeskustelun yhteydessä sovitaan myös johtamistehtävän jatkumisesta. Tässä kohtaa samoaja kertoo halukkuudestaan jatkaa samassa johtamistehtävässä, vaihtaa johtamistehtävää tai siirtyä johtamistehtävästä muihin tehtäviin, esim. kalustonhoitaja, koloisännän apulainen tai lippukuntalehden toimittaja. Tätä keskustelua seuraa uusi pestikeskustelu ja
samoajan pestaaminen uuteen tehtävään.
Ennen tätä aktiviteettia tulisi olla käytynä kaikki ROK-aktiviteetit.

Kisojen jälkipuinti

Vartio keskustelee kilpailujen jälkeen omassa koloillassaan kisoista ja omasta valmistautumisesta kisoihin. Vartio pohtii omaa suoritustaan kisoissa ja sitä miten vartio toimi vartiona. Vartio käy tehtävät läpi ja miettii, miten toimi ja olisiko toisenlainen toiminta tuonut erilaisen lopputuloksen. Samoajat miettivät myös kilpailuvarusteitaan.

Majakkavaihtoehto: Metsäyritys

Tarpojat perustavat oman metsäaiheisen yrityksen, keksivät sille nimen ja laativat logon. Tarpojat ottavat roolit yrityksen omistajina sekä työntekijöinä ja harjoittelevat yrityksen rekisteröimistä. Tarpojat ideoivat ja suunnittelevat oman tuotteen metsästä saatavista raaka-aineista ja toteuttavat prototyypin, joka esitellään markkinoille. Esittely voidaan toteuttaa retkellä, kokouksessa tai esimerkiksi koko lippukunnan yhteisessä tapahtumassa tai juhlassa.

Majakkavaihtoehto: Näyttely

Vartio suunnittelee ja toteuttaa taideteoksia ennalta valitun teeman mukaisesti. Vartio järjestää taideteoksistaan näyttelyn. Vartio markkinoi järjestämäänsä näyttelyä ulkopuolisille.

Majakkavaihtoehto: Oscar Gaala

Tarpojavartio suunnittelee ja toteuttaa tekemänsä käsikirjoituksen pohjalta lyhyen elokuvan. Jokainen tarpoja osallistuu elokuvan suunnitteluun, kuvaamiseen ja editointiin. Vartio esittää valmiin tuotoksen yleisölle.

Majakkavaihtoehto: Lippukuntalehti

Tarpojavartio tekee yhden numeron lippukuntalehdestä yhdessä päätoimittajan kanssa. Vaihtoehtoisesti vartio voi tehdä oman lehden.

Johtamis- tai vastuutehtävä: Luovuus

Tarpoja toteuttaa yksin tai yhdessä parinsa kanssa tilapäisen ja ohjatun johtamis- tai vastuutehtävän ryhmässä tai ryhmän ulkopuolella ja saa palautetta tehtävän tekemisestä. Tarpoja saa tukea tehtäväänsä vartionjohtajalta tai aikuiselta.