Toteutusvinkki 4

Laumassa pohditaan kiusaamista. Aiheeseen herättelee pieni näytelmä, jonka akelat tai muutama sudenpentu esittävät muulle ryhmälle. Näytelmä on niin lyhyt, että sen ehtii harjoitella kokouksen alussa, esimerkiksi sillä välin kun muut leikkivät muutaman leikin. Näytelmän kulku on seuraava: Sudenpennut odottavat Kolon edessä kokouksen alkua. Kaksi sudenpentua osoittelevat kolmatta sudenpentua ja puhuvat ääneen: “Kato hei, tuolla on taas toi nynny. Mitä sekin täällä partiossa tekee? Ei se varmaan uskalla edes lähteä sinne retkelle mukaan. Muistatko, kun me viimeksi peloteltiin sitä kämpällä” “Joo. Ja kato miten ruma reppukin sillä on!” Kolmas sudenpentu kuulee kiusaajien puheet ja näyttää surulliselta, mutta ei sano vastaan mitään.
Näytelmän jälkeen keskustellaan yhdessä näytelmässä esiintyneestä tilanteesta:
Mitä tilanteessa tapahtui? Kuka oli kiusaaja? Entä kiusattu?
Miltä kiusattu näytti? Miltä hänestä mahtoi tuntua?
Miten kiusaajat kiusasivat?
Millainen muu toiminta on kiusaamista? Kiusaamisen toistuvuus ja sen kohdistuminen yhteen ja samaan henkilöön. Kiusaaminen voi olla nimittelyä, toiselle nauramista, tönimistä, lyömistä, ulkopuolelle jättämistä, ilkeiden lappujen lähettämistä, ilkeiden juorujen levittämistä, toisen tavaroiden ottamista/hävittämistä/rikkomista
Näytelmää voidaan esittää monta kertaa uudestaan siten, että sudenpennut saavat kokeilla erilaisia tapoja puolustaa kiusattua ja näin kokea, miltä kiusatun puolelle asettuminen tuntuu.
Lähde: KiVa Koulu, Opettajan opas, alakoulun 4. luokalle