Uutisreportteri

Vartio jaetaan kahteen osaan. Toinen puoli vartiosta suunnittelee pienen sketsin tai mininäytelmän (kesto n. 5 min.), jossa näytellään jokin tapahtuma. Sketsi voi perustua todellisiin tapahtumiin tai se voi olla keksitty tarina, jossa on esim. kahden eri ihmisryhmän välinen konfliktitilanne. Sketsi näytellään vartion toiselle puoliskolle, joka esittää tapausta raportoimaan tulleita TV -toimittajia. Toimittajat poistuvat huoneesta heti, kun sketsi on päättynyt. Toimittajat miettivät näkemäänsä n. 5 min ja valmistelevat näkemästään kukin oman uutisen iltauutisia varten. Toimittajat eivät saa jutella keskenään tai tehdä muistiinpanoja. Toimittajat palaavat takaisin huoneeseen yksi kerrallaan. Kullakin toimittajalla on 3 min aikaa selostaa laatimansa uutinen. Vartio kirjoittaa kunkin uutisen pääkohdat seinällä olevalle paperille. Kun TV -toimittajat ovat kertoneet uutisensa, he saavat jäädä kuuntelemaan toisten uutisia, mutta eivät saa kommentoida niitä mitenkään. Kun kaikki uutiset ovat valmiina, vartio teippaa paperit huoneen seinille. Vartio vertailee tuloksia ja keskustee siitä, mitä oppi tästä harjoituksesta.

Kysymys toimittajille: Mitkä asiat olivat helppoja muistaa ja raportoida? Mikä oli vaikeinta? Mitä teit, ellet muistanut jotakin kohtaa selvästi?

Kysymys näyttelijöille: Jäikö uutisista jotain oleellista kertomatta? Raportoivatko toimittajat tapahtuman täsmällisesti?

Lopuksi kaikki saavat osallistua keskusteluun: Mitä odotuksia sinulla on uutisia kohtaan? Pitäisikö uutisten olla objektiivista raportointia vai saavatko ne sisältää myös toimittajien kommentteja ja mielipiteitä? Käykö uutisista aina selväksi, mikä on tosiasiaa, mikä mielipide? Kuinka luotettavaa tietoa TV -uutisista saa?

Vinkkejä vartionjohtajalle ja luotsille: Valmistaudu tarvittaessa antamaan esimerkkejä ja tietoa sellaisista tilanteista ja ilmiöistä, joista on uutisoitu harhaanjohtavasti. Voit halutessasi myös elävöittää ”uutisia” valmistamalla ison pahvisen TV-ruudun, ja antamalla toimittajille oikeat tai leikkimikrofonit.