Syrjitty-roolipeli

Tarpojat ymmärtää mistä ulkopuolisuuden ja syrkityksi tulemisen tunteet syntyvät.

Johtaja pyytää yhden kolmasosan tarpojista tilan ulkopuolelle. Johtaja kertoo tilaan jääville, että he ovat panttivankeja, jotka odottavat pelastajaa. Panttivankien silmät sidotaan, ja he istuutuvat lattialle kauas toisistaan odottamaan pelastajia. Panttivanki pelastuu, kun joku koskettaa häntä olkapäähän. Pelastajan saavuttua vanki voi ottaa siteen silmiltään ja liittyä pelastajien joukkoon. Pelastajaryhmälle kerrotaan leikin juju – ketään ei aiota pelastaa. Pelastajaryhmä saapuu tilaan hiiren hiljaa ja alkaa vähitellen pitää enemmän melua, aivan kuin pelastajien joukko kasvaisi pelastettujen myötä. Todellisuudessa ketään ei pelasteta. Lopulta leikin johtaja toteaa, että nyt kaikki taitavat olla jo pelastettu. Todellisuudessa kaikki vangit istuvat siteet silmillään ja tuntevat olonsa syrjityksi, ulkopuoliseksi ja unohdetuksi. Leikki voi nostaa voimakkaita tunteita. Onkin hyvin tärkeää, että roolit jätetään taakse ja kaikille on selvää, että ketään ei pelastettu ja kyseessä oli leikki. Leikki edustaa kuitenkin arjen todellisuutta – kuka meidän arjessamme on ulkopuolinen? Ketä ei huomioida? Kuka jää ottamatta mukaan? Ulkopuolisuuden ja syrjityksi tulemisen tunne ovat tuttuja monille. Purkukeskusteluissa voidaan puhua niin syrjinnästä kaveripiirissä kuin maahanmuuttajien integraatiosta valtaväestöön.

Lähde: www.keks.fi

Taitoalueet

Johtamistaito

Johtajan tehtävät

Johtaja ohjeistaa harjoituksen. Hän huolehtii siitä, että purkukeskustelu tulee käytyä huolella. Johtaja johdattelee tarpojat miettimään, missä tosielämän tilanteissa voi tuntea samankaltaisia tunteita.

Kasvatustavoitteet

Ihmissuhteet,

Pakollinen

0

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kämpällä, Kololla,

Kesto

30 min,

Aktiviteetin yläkäsite