Tunne-evoluutio

Tarpoja tunnistaa erilaisia tunteita ja osaa ilmaista niitä.

Tämä on sovellus evoluutioleikistä, jossa ei kehitytäkään amebasta ihmiseksi, vaan tunteet kehittyvät vihasta onnellisuudeksi. Osallistujat ääntelevät meneillään olevan tunteen äänellä ja tehden sille ominaisia liikkeitä. Leikki alkaa vihan tunteella. Osallistujat käyvät toisensa kohdatessaan pareittain kivi-paperi-sakset-taistelun. Kamppailun voittaja nousee yhden asteen tunneasteikolla ylöspäin ja hävinnyt vastaavasti tippuu yhden alaspäin. Jatkossa kamppailu käydään samassa tunnetilassa olevien kanssa. Kun pelaaja saavuttaa onnellisuuden, hän pääsee pois pelistä.

Leikin tunneasteikko:

Viha – kulkee kädet ilmaa nyrkkeillen vihainen ilme kasvoillaan.

Pelko – kulkee vähän kyyryssä kurkkien sormien lomasta.

Ylpeys – kulkee pää pystyssä henkseleitään paukutellen.

Suru – kulkee alahuuli pitkällä kyyneleitään pyyhkien.

Rakkaus – kulkee kädet sydämen päällä leveästi hymyillen.

Onnellisuus – poistuu leikistä.

Lähde: Tunteella. Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali tunteista ja niiden ilmaisemisesta.

Taitoalueet

Johtamistaito

Johtajan tehtävät

Johtaja kertoo tarpojille leikin idean. Hän kannustaa omalla esimerkillään tarpojia eläytymään tunteisiin.

Kasvatustavoitteet

Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen,

Pakollinen

0

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kololla,

Kesto

15min,

Aktiviteetin yläkäsite