Viiri ja päiväkirja

Seikkailija tuntee partion tapoja ja osallistuu joukkueensa historian tallentamiseen.

Seikkailijat valmistavat joukkueelleen viirin tai päiväkirjan. Mikäli viiri ja päiväkirja siirtyy joukkueelle perintönä, voi joukkue valmistaa jotakin muuta omaa, esimerkiksi arkun, säästölippaan, telineen aktiviteettikorttien säilytystä varten, avaimenperän, maskotin tai virallisen leimasimen.

Taitoalueet

Kädentaidot, Luovuus, Partiokulttuuri,

Johtamistaito

Visiointitaidot, Vuorovaikutustaidot,

Johtajan tehtävät

Vartion viirin ja päiväkirjan suunnittelu kannattaa tehdä aikaisemmassa kokouksessa kuin toteutus, jotta sampo ennättää hankkia paikalle tarvittavat välineet. Sammon tehtävänä on auttaa vartiota suunnittelussa esimerkiksi kertomalla ja näyttämällä esimerkkejä muiden ryhmien vastaavista tunnuksista. Tarvittaessa työn vaikeimmat osuuden voidaan jättää sammon tehtäväksi, mutat parempi on, jos seikkailijat saavat tehdä tunnuksensa itse. Johtajan on myös huolehdittava koloillan suunnittelusta. Sekä viirin että päiväkirjan askartelu vie aikaa, joten sammon tulee kokousta suunnitellessa miettiä ajankäyttöä tarkasti. Kymmenen seikkailijaa ei voi työskennellä yhtäaikaa saman viirin kimpussa. Jos joukkue työstää sekä viiriä että päiväkirjaa, kannattaa työt jakaa ehkä esimerkiksi kahdelle vartiolle.

Kasvatustavoitteet

Ryhmässä toimiminen, Yhteisöön kuuluminen,

Pakollinen

1

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kämpällä, Kololla,

Kesto

A pitkäkestoinen,

Aktiviteetin yläkäsite