Karttamerkit

Seikkailija tuntee yleisimmät karttamerkit ja -värit.

Seikkailija tutustuu yleisimpiin karttamerkkeihin ja -väreihin sekä suunnistus- ja peruskartan lukemiseen. Yleisimpiä karttamerkkejä ovat suo, erikokoiset tiet, polku, asuinrakennus, asumaton rakennus, jyrkänne, iso kivi, metsätyyppien merkit, pelto, viljelty pelto (”pistepelto”), oja, avokallio ja voimalinja.

Taitoalueet

Retkeily, Suunnistus,

Johtamistaito

Johtajan tehtävät

Sampo suunnittelee erilaisia tapoja opetella karttamerkkejä. Hän ohjeistaa vartionjohtajat tekemään pelejä ja pelaamaan niitä yhdessä seikkailijoiden kanssa. Hän vie seikkailijat havainnoimaan kartan vastaavuutta luontoon. Vartionjohtajan tehtävänä on valmistaa ja pelata karttamerkkipelejä yhdessä seikkailijoiden kanssa.

Kasvatustavoitteet

Luontosuhde,

Pakollinen

1

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kämpällä, Kololla, Metsässä, Ulkona,

Kesto

A 1 h,

Aktiviteetin yläkäsite